Sedyl - Structure et Dynamique des Langues - UMR8202 - CELIA


Archives de la recherche


03-02-2022

Séminaire Plurilinguisme : effets linguistiques, enjeux sociaux
Resp.  I. Léglise et S. Manfredi
De 9h30 à 12h30

Par zoom : https://zoom.us/j/92092690956

10-02-2022

Séminaire Plurilinguisme : effets linguistiques, enjeux sociaux
Resp.  I. Léglise et S. Manfredi
De 9h30 à 12h30

https://zoom.us/j/92092690956

11-02-2022

Séminaire doctoral - Pratiques langagières - terrains, méthodes, théories
Animé par I. Léglise et V. Muni Toke

Janus Spindler Møller(University of Copenhagen)
Ethnolinguistic cornering

INALCO, rue de Lille, salle LO.01 de 14h à 17h, la conférence sera également retransmise via zoom

In this talk I introduce the notion of ethnolinguistic cornering and argue for its relevance in contemporary sociolinguistics. The concept is based on the ethnolinguistic assumption (Blommaert et al. 2012) denoting the alignment of languages and ethnic identities and the idea of the modern subject as mono-cultural and monolingual. The notion of ethnolinguistic cornering is used to describe and understand interactional sequences in which speakers explicitly (re)produce ethnolinguistic assumptions, which are treated as negatively charged by one or more of the interlocutors. An example is the question ”it’s difficult to be bilingual, right?" where “to be bilingual” is constructed in a binary opposition to being monolingual which is considered to be the normal and preferable. Empirically, I focus on instances and discussions of ethnolinguistic cornering, which unfolds among pupils in a linguistically and culturally heterogeneous school in Copenhagen. For instance when minoritized pupils experience ethnolinguistic cornering from teachers and object to being constructed as disadvantaged or when such experiences of being “cornered” influence the pupils' language ideological reflections. I discuss how the notion of ethnolinguistic cornering relates to current sociolinguistic theory and argue that the notion invites to study nuances in identity work in the light of changing ideological language systems over time.

11-02-2022

Multi-L - Axe 2
Resp.  I. Léglise, V. Muni Toke et S. Manfredi
De 10h à 12h


17-02-2022

Séminaire Plurilinguisme : effets linguistiques, enjeux sociaux
Resp.  I. Léglise et S. Manfredi
De 9h30 à 12h30

https://zoom.us/j/92092690956

10-03-2022

Séminaire Plurilinguisme : effets linguistiques, enjeux sociaux
Resp.  I. Léglise et S. Manfredi
De 9h30 à 12h30

https://zoom.us/j/92092690956

17-03-2022

Séminaire Plurilinguisme : effets linguistiques, enjeux sociaux
Resp.  I. Léglise et S. Manfredi
De 9h30 à 12h30

https://zoom.us/j/92092690956

18-03-2022

Séminaire doctoral - Pratiques langagières - terrains, méthodes, théories
Animé par I. Léglise et V. Muni Toke


18-03-2022

Multi-L - Axe 2
Resp.  I. Léglise, V. Muni Toke et S. Manfredi
De 10h à 12h


25-03-2022

Séminaire de recherche - Axe 2 - 9h-11h
Outre-mer et recherche en sciences sociales : jeux d’échelles et de souverainetés


Mégane AUSSEDAT (Université de Rouen, DysoLab) : « Les implications de la politique migratoire pour les politiques urbaines à Mayotte : entre contraintes et opportunités »

Discutante : Clémence Léobal (CNRS, LAVUE)

Inscription : https://framaforms.org/seminaire-outre-mer-vendredi-25-mars-2022-1641830301